Zweetaanvallen, klamme handjes en hele sterke twijfels… Waarom wilde ik ook alweer zo graag naar Australië? Mijn eerste verre vlucht en dan gelijk naar de andere kant van de wereld? Om precies te zijn 3 vluchten achter elkaar: 12 uur naar Bangkok, 3,5 uur naar Taipei en daarna nog eens 12 uur van Taipei naar Sydney. Slik.

Controle loslaten
Daar stond ik dan. Samen met mijn beste vriendin. Overvallen door een gevoel dat volkomen nieuw voor mij was. Angst. Vliegangst. Ondanks dat ik al meerdere keren had gevlogen. Ik voelde de wereld onder mijn voeten wegzakken en kreeg hele sterke twijfels. Straks zitten we zo lang hoog in de lucht opgesloten. Wat als…… Ik kwam een nieuwe kant van mezelf tegen waarvan ik niet wist dat ik het in me had. Mijn eerste ervaring met ‘moeite met de controle loslaten’.

Drang naar avontuur
Op dat moment was ik heel blij dat mijn beste vriendin naast me stond. Twee meiden van 21 jaar op zoek naar avontuur. Een open ticket en ‘go with the flow’. De eerste bestemming was Sydney maar hoe lang we daar zouden blijven was nog een verrassing. Gelukkig wonnen mijn nieuwsgierigheid en adrenaline het van mijn angst. Dus schuifelde ik met lood in mijn schoenen dat vliegtuig in en eenmaal aan boord verdween de angst als sneeuw voor de zon.

Kiezen of delen
Daar op de gate besefte ik dat ik weinig keus had. Of de rest van mijn leven met de auto/boot/trein/fiets op vakantie of met klamme handjes dat toestel in. Die keuze was voor mij niet moeilijk. Het vliegen zal altijd een ‘drempel’ blijven maar zodra ik op mijn bestemming arriveer ben ik dat snel weer vergeten. Daarnaast probeer ik het mezelf zo comfortabel mogelijk te maken. Hier onder vertel ik daar meer over.

Help yourself
Ben jij ook een ‘held op sokken’ als het op vliegen aankomt? Dan heb ik een aantal tips:

  1. Zorg dat je goed voorbereid op reis gaat. Dit is een heel breed begrip: van reisverzekeringen en vaccinaties tot ruim op tijd van huis vertrekken en orden je bagage. Ben je (net als ik ) een chaoot? Koop dan een handige travel-organizer waardoor je niet telkens weer hoeft te zoeken achter welk ritsje je jouw boardingpas ook alweer hebt gestopt.
  2. Probeer vooraf een fijne stoel te reserveren in het vliegtuig. Ik ben lang dus hecht veel waarde aan wat extra beenruimte en heb daar wel een paar tientjes extra voor over. Maar zonder bijbetaling kun je bij veel vliegmaatschappijen ook een beperkt aantal stoelen kiezen. Bijvoorbeeld een stoel bij het raam of juist bij het gangpad.
  3. Zorg voor afleiding tijdens de vlucht. Een gezellige reisgenoot, een goed boek of download wat Netflix afleveringen.
  4. Ontspanningsoefeningen! Krijg je tijdens de vlucht toch weer last van vervelende gedachten? Zorg dan dat je een ontspanningsoefening bij de hand hebt.
  5. En het belangrijkste: geniet! Probeer vliegen om te buigen naar iets positiefs. Iets leuks! Je hoeft even helemaal niets. Je wordt even niet gestoord door appjes. Je kunt geen tijd verspillen aan Facebook of Instagram. Voor eten en drinken wordt gezorgd. En in veel gevallen ben je onderweg naar een fijne vakantiebestemming!

Oefening baart kunst
Inmiddels heb ik al zo veel vluchten op mijn teller staan dat ik het bijna leuk begin te vinden. Ik zorg voor voldoende afleiding tijdens mijn vlucht en weet wat ik er voor terug krijg. Het heerlijke gevoel van vrijheid en avontuur. Morgen vlieg ik naar Kreta. 3,5 uur: precies lang genoeg voor 4 afleveringen Netflix 😉

Deel deze blog op: